R-U-Steve?!?

11 februari 2011 - Koh Lanta, Thailand

Vraag: hebt U wel eens onderwater gescheten? (Tip: houd Uw hoofd richting bodem en Uw kontgat naar boven; shit floats!) Ik kan vertellen dat voorgaande geheel en al automatisch geschiedt wanneer er een viske, type Manta-Ray (omspan circa 5 a 6 meter), op U af komt zwemmen. Het enige wat ik op dat moment kon bedenken was: "Blub-blub" (*vrij vertaald: My name is NOT Steve Irwin!!). Gelukkig kwam er al snel een stoere Bokservis ten tonele om te voorkomen dat ik vissenvoer zou worden. Alhoewel de Bokservis toch een stuk kleiner is (26 centimeter maximaal) mag men zijn degelijke punch zeker niet onderschatten, *KERPOW*! Tenslotte kwam er een Clownsvis langs om mij weer op te vrolijken; eind goed al goed tijdens deze 1e officiele 'fundive' bij Hin Daeng & Hin Muang (staan in de top-10 van mooiste duiklocaties ter wereld). Het kleurrijke onderwaterleven (koraal, anemonen en vele tientallen grote en kleine vissen) zag er werkelijk schitterend uit. Alles beweegt en je bent meermaals omgeven door grote scholen vissen die om je heen zwemmen, een bijzondere ervaring! Terug op de boot was iedereen werkelijk extatisch (alsof we een belangrijke ontdekking hadden gedaan) omdat het erg uitzonderlijk is dat je als duiker een Manta-Ray tegenkomt.

Het duiken is slecht een van de vele dingen die ik de afgelopen tijd heb ondernomen. In korte vogelvlucht:
-3 dagen Ankhor-Wat: errug mooie tempels. Normaal trek ik meerdere dagen achter elkaar tempels bezichtigen niet zo goed, maar deze waren zo mooi en apart van elkaar in bouwstijl, bouwjaar, kleur en dergelijke dat ik mij geen moment heb verveelt. Siem Riep, de plaats dichtbij waar ik verbleef = een toeristische plaats, toch hangt er een gemoedelijke sfeer (ik was trouwens bijna naar Koh Ker en Preah Vihaer gegaan, waar het kort geleden blijkbaar erg onrustig was...).
- Hierna boottocht genomen van Siem Riep naar Battambang. Dit was een zeer interessante kronkeltocht door smalle en brede rivieren met pittoreske vissersdorpjes. Op de helft is het vanwege erg laag water toch veel ploeteren voor de volbeladen boot, vandaar dat we 15 km. eerder moesten stoppen omdat het te donker werd om te varen. Daardoor al met al toch een tocht van bijna 13 (!) uur. Toen ik tegen het eind van de middag moe en stijf werd van het zitten ben ik lekker boven op het dek gaan liggen zonnen. Al met al was deze boottocht zeker de moeite waard!
-De volgende dag besloten om die dag per bus naar Bangkok te reizen. Bij aankomst Kao San Road direct een taxi genomen naar het treinstation en op de nachttrein gestapt naar Phatthalung. Al met al een lange rit, maar ik zat dan tenminste wel snel in Zuid Thailand, waar ik de laatste maand door wil brengen. In korte tijd dus "Ter Land (bus + trein), Ter Zee (boot) en bijna Ter Lucht ( piloot minibus!).

Na enkele dagen in authentiek Thais-Aziatisch Phatthalung ben ik via Krabi direct doorgegaan naar Koh Lanta, waar ik inmiddels alweer zo'n 10 dagen verblijf. Zo nu en dan maak ik hier een dagtocht -bijvoorbeeld het duiken- en enkele dagen geleden met de boot naar Koh Phi Phi (oa. Maya Beach; bekend van de film "The Beach"-wat een toeristische bende is dat zeg!!!). Over enkele dagen ga ik nog een dagtocht maken met de boot naar 4 idylische eilanden in de buurt om lekker te snorkellen enzo. Ik heb ook een authentieke Thai-Boks training gevolgt. En de dagen ertussenin hang ik wat rond mijn bamboe-bungalow (betaalbaar, heerlijk rustige omgeving en superaardige locals met heerlijk & goedkoop eten!) en ben ik veelal op mijn 'privestrand' te vinden (op 5 minuten loopafstand een mooi strand waar weinig tot geen andere mensen te vinden zijn, heeeerlijk!!). Omdat het hier zo goed bevalt heb ik besloten om nog ongeveer 8 dagen hier te blijven (waarom ergens anders heengaan als het hier zo goed bevalt?!?), daarna ga ik enkele dagen naar Railey om een klim- en kleutercursus te volgen (Lysbet & Michiel: als het bevalt kunnen we misschien alsnog een keer samen de 'bergtoppen' van NL bedwingen). Vervolgens ga ik waarschijnlijk nog enkele dagen naar Khao-Sok -wat een mooi nationaal park schijnt te zijn (nog ff Tarzan-in-Tha-Jungle spelen...)- om tenslotte langzaam naar Bangkok te gaan als voorbereiding op mijn vliegries terug naar Nederland. Ik zal waarschijnlijk vlak voor-of-na mijn vliegreis nog wel ff een korte update schrijven, maar ik wil nu alvast iedereen hartelijk bedanken voor het volgen van mijn blog en voor de vele humoristische, spontane, betrokken -en soms ietwat sentimeltele- reacties (*pinkt een traan weg*).

Tot binnenkort allemaal!! ;-)

1. Nina:
    12 februari 2011
    Hee grote broer!

Blij weer wat van je te horen!!! Wat een belevenissen allemaal weer! Zo te lezen vermaak jij je nog steeds uitstekend!

Heel veel plezier de laatste weken in Zuid Thailand! Enne,...geniet nog maar even van het lekkere weer daar,...hier regent, sneeuwt en hagelt het vandaag!

Liefs,
    Nina
  2. Paul en Ryan:
    13 februari 2011
    Ha die Kars,

Zo te zien ben je bijna afgestuurd aan de Hogeschool van de globetrotters,maar die klim- (en kleuter(???)cursus zou ik maar om boeken tot iets wat beter in het gehoor ligt. Je hebt nu nog maar een paar weken in het verre oosten, maar wat een weken (en maanden) heb je al niet gehad.
    Hier alles tot onze volle tevredenheid. Het huis begint langzamerhand steeds meer op een thuis te lijken.

Groeten en tot spoedig ziens of horens,

Paul en
    Ryan
  3. Tim:
    14 februari 2011
    Hahhahahaha @ reactie Paul en Ryan!!

Kars toch, ik moest ook gelijk denken: Klimmen heb je dus geleerd, maar kleuteren?? Laten we er een kleutercursus klimmen van maken, okay? Dan vergeten we verder die zin!

Up you go and on you go, blijf genieten!!!

grtz tim
  4. patricia:
    20 februari 2011
    Hoi kars

Blijf leuk om je ervaringen te lezen..
    Geniet er nog van en tot gauw..

Dikke Knuffel
    Les en Pats
  5. Chiel en lyz:
    27 februari 2011
    Hey man,

Wij wouden je alvast een goede reis terug naar het koude Nederland wensen.
    Het sneeuwt hier op dit moment dus bereid je maar voor.

Tot snel!!!!!!