GOOD MORNING VIETNAM!!

1 januari 2011 - Da Lat, Vietnam

Goed, de oliebollen waren een beetje bleekjes dit jaar (broodjes Bapao), maar verder was Oud & Nieuw prima te doen hiero! Daarentegen heb ik wel een haat-liefde verhouding met het Vietnamese volk. Het is het meest luidruchtige, lompe en hebzuchtige volk dat ik ooit heb meegemaakt. Ik zal enkele dagen en gebeurtenissen beschrijven om dit duidelijk te maken:

-Bij een toeristische tussenstop (standaard 40+ minuten) word ik werkelijk belaagd door bezeten verkoopsters die als hongerige wolven tegelijk op mij af komen stormen en blijkbaar maar aan 1 ding denken; geld - pure hebzucht dus. Ergens was dit angstaanjagend & weerzinwekkend tegelijk. Ook al meerdere malen meegemaakt dat ze keihard lopen te liegen, puur om een paar centjes op gemene en oneerlijke manier af te troggelen of omdat het hun beter uitkomt. Het kunnen echt 1e klas schooiers zijn die iedere gelegenheid aanpakken om je lastig te vallen voor verkoop van alles en nogwat, het lijkt dus alsof ze onverzadigbaar inhalig zijn (gelukkig trap ik niet vaak in hun ‘onzinverhaaltjes’). Het laat mij echter ook denken over eigen afgunst/hebzucht (confronterend), het test mijn flexibiliteit en aanpassingsvermogen en daarom is het hier wel verdomde interessant en leerzaam ;-)

-2e Kerstdag (was ik mij overigens niet geheel bewust van) was bijvoorbeeld zo’n dag vol tegenstellingen. Scooter gehuurd & omgeving Ninh Binh verkend. “Bich Dong Pagoda”, 5 minuten schitterend, daarna busladingen vol met Vietnamese jongeren. Horror! Weg rust, ik word erg vaak uitgelachen of aangegaapt vanwege mijn lengte. Mensen schreeuwen door megafoons en iedereen loopt weer te schooien. Met uiterste concentratie en zelfbeheersing lukt het mij nog net om deze heilige plek heel te laten en mijn behoefte te bedwingen om een groep jongeren heel hard van de berg af te schoppen! Vluchten maar naar “Thai Vi Temple”. Ook niet goed; niet mooi en mensen proberen weer op alle manieren mij het geld uit de zakken te kloppen. 2$ voor 5 minuten scooter parkeren? Dacht het niet, fuck maar off, je krijgt geen cent en ga maar lekker stofhappen –vroem-! Dan naar de befaamde “Tam Cock Cave” voor een rustige boottocht. Helaas, al het schoolvolk staat en-masse te wachten voor de bootjes. Naar “Mua Cave” dan maar. Zon breekt plots door. Eindelijk een rustige omgeving en erg mooi! Een poosje later vertrek ik richting “Banlong Pagoda”. Er blijkt een lokaal ritueel uitgevoerd te worden waarvoor ik word uitgenodigd. Muiziek + dans, ik krijg groene thee, snoepjes, fruit & handenvol geld... What the fuck!! Wonderbaarlijk!! Als het ritueel is afgelopen loop ik met een berg kleingeld tevreden naar buiten. Volgende stop: bergtempel zonder naam. Ik word weer uitgenodigd voor groende thee + lokale muziek met leuk en oprecht contact met deze 4 locals via pen, schrift, handen & voeten. Na een poos rond te hebben gereden kom ik bij een kolosaal tempelcomplex in aanbouw. Erg populair, net zoals ik als enige boven de 1.50 meter, dus snel naar de allerlaatste bestemming:”Van Long”. Erg mooi & rustig, goed gevoel bij. Ik kan nog net een boottocht regelen omdat het al laat in de middag is. Leuk gesprek met een toffe meid die mij daarbij hielp. Deze boottocht is een mega-aanrader, wat een schitterende bergen en natuur! Honderden kraanvogels, ook enkele exotisch gekleurde. Dichtbij hoor ik apengeluiden. Terugweg begint echt donker en koud te worden. De man die roeit heeft mij een bijzondere tocht gegeven (zo hoor ik later) omdat hij merkte dat ik er zo van genoot. Tevens blijkt hij de vader van die toffe meid van eerder en word ik uitgenodigd om met de hele familie samen te eten. Erg lekker (eend, vis, fruit & groenten), heel vriendelijke mensen en een onvergetelijke ervaring! Al met al toch een uiterst toffe 2e Kerstdag geworden!!

-Honden zijn hier trouwens nauwelijks te bekennen, behalve in stukjes op de lokale markt. Echt diervriendelijk zijn ze hier niet. Voor mijn vertrek met de trein naar Dong Ha nog snel ff broodjes halen & pinnen. Onderweg komt een kapster de deur uitlopen, zegt:”I love you” tegen mij en maakt gebaren wat haar plannen zijn alvorens ze mij naar binnen probeert te slepen. 10 minuten later (oke, misschien duurde het iets langer, sommige zaken los ik nu eenmaal sneller dan andere) praat ik op straat met een 8-jarig pooiertje die veel meer van Hollands voetbal weet dan ik en mij vervolgens pussy aanbiedt. Enfin, broodjes gehaald en voor vertrek nog ff pinnen. Nr. 1 ATM: geen transactie mogelijk. Nr. 2 ATM: “Cash withdrawel”…gevolgt door…”Windows is shutting down”… Oke, geen paniek… het is slechts mijn enige pinpas die vastzit in het apparaat en ik heb nog ruim 15 minuten voor mijn trein vertrekt (!). Gelukkig komt de pas even later uit de automaat. Trouwens, die kapster & dat pooiertje, zouden die… nee, vast niet.

-Tijdens mijn 2e lange maar schitterende treinreis door en langs bergen, rijstvelden en kustlijn van Vietnam valt op dat locals soms ook bot naar en tegen elkaar schreeuwen + opvoeding kinderen met harde hand. Compleet andere mentaliteit dus (druk!). Ik merk dat ik er soms erg slecht tegen kan (afhankelijk van tijdstip, stemming & omstandigheden), daarentegen lijk ik mij langzamerhand aan te passen. Als zij bot en hard naar mij schreeuwen (voor aandacht) dan spiegel ik hun gedrag, met andere woorden: ik schreeuw 2 tot 3 keer zo hard terug. Soms erg hilarisch! Ik word ook melancholieker, nonchalanter en botter, nauwgoed, prima! Mijn favoriete cultuur is het misschien niet, ik heb wel al veel mooie dingen gezien en beleefd hier. Gisteren bijvoorbeeld: in volgepropt minibusje (28 volwassenen!) naar Dalat, een mooie en tevens kitscherige plaats midden in schitterende bergomgeving. Hotel/GH vinden is even lastig + duurder, want blijkbaar is Dalat erg populair voor jaarwisseling. Leuke plaats met prettige uitstraling. Allemaal stalletjes lekker eten, traditionele danseressen + muziek. Op een gegeven moment word ik aangesproken door een aangeschoten Amerikaanse jongeman die al 15 jaar rondreist en over 2 dagen gaat trouwen. Hij nodigt mij uit om mee te gaan naar een club samen met zijn Vietnamese vrienden. Kortom ik + VS + heleboel Vietnamese jongens de V-Club in. 1e reactie: Ooooh God, wat een enorm chique tent!! 2e reactie bij zien van prijslijst: dit klopt niet, veel te veel nulletjes (vlucht!!)… Kijk om me heen: paaldanseressen + stripteasevrouwen zooo ontzettend lekker en mooi!!! Nadat ik heb aangegeven dat mijn portemonaie niet zo dik is geeft Josh aan dat hij erop staat dat ik blijf om samen met hem en zijn vrienden/nieuwe familie, te drinken en te feesten. Kortom: flessen Jack Daniels en Japanse Sake op tafel en ontzettend lekkere vrouwen die om ons heen dansen, PARTEEEEYYYY!!!!! Heerlijk uit mijn dak gegaan, allemaal toffe Vietnamese jongens en meiden, toffe bediening (mannen in pak en vrouwen schaars gekleed) + politie als security, haha!! En iedereen op de dansvloer vond het helemaal te gek om samen met deze grote Nederlander te dansen en te drinken, kortom: geweldige Oudejaarsavond!! Nieuwjaarsdag was ik wel een beetje brak door alle Whiskey en Sake, dus rondje gelopen om groot meer om te ontnuchteren. Onderweg bloemetjesmarkt, kinderland & de Vietnamese variant van de huishoudbeurs bezocht, het nieuwe jaar kan nu al niet meer stuk!

Random facts:

-Oversteken in Hanoi voelt als een live-versie van "Frogger".

-Sapa, omgeving Ninh Binh en Halong-Bay: toeristisch maar schitterend!

Gegroet!!

1. Marinus:
    2 januari 2011
    Mooi om allemaal te lezen trekgeit.
    Ook een gelukkig nieuwjaar gewenst van hier.
  2. Paul:
    2 januari 2011
    Wat een belevenissen en leerzame ervaringen in de verre landen. We wensen je een gelukkig nieuwjaar en wachten op het volgende bericht.
    Wij gaan rustig door met inpakken en opruimen voor de verhuizing en af en toe maken we een uitstapje in eigen omgeving. Groeten van Paul en Rijan.
  3. Roeksana:
    Hé Kars! Wat een verhalen allemaal weer. Klinkt echt te gek! Laifs Roekie
  4. Karen:
    2 januari 2011
    Nou, zo te lezen vermaak je je goed. Mooi zo!! Ik moet lachen om dit verhaal, kun je een videofilmpje maken van dat jij harder schreeuwt tegen de Vietnamezen!!! Lijkt me hilarisch!!

groeten karen
  5. patricia:
    2 januari 2011
    Hoi kars, wat een verhalen en ervaringen.. super om te lezen!!! Kan niet wachten tot je nieuwe verhalen.. Wij wensen je heel veel liefde, gezondheid en warmte toe.. Gelukkig nieuwjaar!

Les en Pats
  6. Nina:
    3 januari 2011
    Hee broer,

Zo te lezen heb je een bijzondere kerst en een bijzonder oud en nieuw gehad! En wat een uitersten en tegenstellingen daar in Vietnam!

Ik wens je alle goeds voor 2011! Enne,...veel reisplezier verder!

XNina
  7. Chiel en lyz:
    3 januari 2011
    Hey Daffy,

Bij deze nog een gelukkig en gezond 2011.
    Super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt..

Enjoy!!!!!!!!!!

liefs lys en chiel
  8. Tjalda:
    6 januari 2011
    KARS..!
    Nog de beste wensen!
    Leuk om je verhalen te lezen. Komen veel herinneringen naar boven! =)
    Wens je nog heel veel plezier toe! Geniet ervan!!

xxx
    Tjalda.